top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

Inga taggar än.

Lisas egna ord om utmaningen

Hej!

Jag är en heltidsarbetande småbarnsmamma med stillasittande jobb och en förkärlek för god mat och sötsaker. Jag har testat bland annat 5:2 dieten och lchf-kost med goda resultat men har haft svårt att hitta motivationen och halkar i och ur mest hela tiden så resultat uteblir. Det har varit svårt att komma tillbaka i form efter graviditeterna då jag ökat mycket i vikt under båda. Tycker inte om att räkna kalorier men det fick jag i uppdrag att göra nu då jag vill gå ner en hel del i vikt och då det ska hjälpa mig bli mer medveten om hur stort mitt energiintag är. I stort har jag en god förståelse för hur kosten påverkar kroppen och jag VET att jag inte kan äta obegränsat oavsett diet. Jag VET också HUR jag ska äta för att det ska vara optimalt men det är inte alltid jag lyssnar på mig själv. Förhoppningsvis lyssnar jag mer på vad andra säger och rekommenderar. Tränar gör jag i perioder men tycker egentligen att det är ganska tråkigt. När jag väl kommit igång brukar det gå av bara farten, det handlar mest om att hitta tiden, orken och motivationen och GÅ DIT!

Hoppas på att fitnessutmaningen hjälper mig hitta motivationen för en ynka månad SKA jag i alla fall klara av!! Spännande att få se om det händer något på den korta tiden.

Delmål januari:

Att gå ner minst 5 kilo och att komma igång med träningen 10000 steg om dagen (minst 60 aktiva minuter).

Slutmål:

Att gå ner 27 kilo innan 2018, hitta motivationen, äta sundare och mindre skräp.

Det blir även ett mål att skapa sundare matvanor för hela familjen då mina två barn har börjat visa lite övervikt men framför allt för att de ska få med sig hälsosamma vanor redan från tidig ålder. Nästan alla jag känner ger sina barn för mycket socker, vitt mjöl och snabbmat för att de vill vara snälla och för att få barnen att äta. Jag är inget undantag och jag vet att det inte ÄR snällt utan tvärtom så kan det skada på sikt.

Reflektioner från första veckan:

Jag visste inte riktigt vad jag gett mig in på och fasade för att göra kroppsskanningen och ta prover. Ville inte få bekräftat hur illa det var men det blev en stor motivator för min del. Första dagen kände jag mig jättepeppad och fick ett strikt kostschema där jag skulle dricka 4 mål om dagen i form av soppa och shakes. Totalt skulle jag äta mellan 8-900 kalorier om dagen. Jag har testat olika sorter och smaker och gillar bäst de från Modifast och Naturdiet. Framför allt gillar jag Naturdiets soppor, thaisoppan är supergod och jag gillar att äta min soppa riktigt varm vilket man inte kan göra med Modifast. Att äta 4 gånger om dagen passade dock inte min egen rytm och jag övergick snabbt till tre mål samt två eller tre mellanmål i form av kalorifattiga shakes eller mealbars. Provade mig fram och höll nere på kaloriintaget vissa måltider för att äta lite mer när jag behövde det bättre, till exempel på morgonen innan arbetsdagen. Att dricka maten känns lite trist men är, om inte annat, tidsbesparande.

Jag kände mig frusen och hade huvudvärk första tre dagarna men det gick ändå mycket lättare än jag trott.

Kom snabbt på hur jag kunde lägga till lite kalorisnåla livsmedel i soppan för att hålla mig mätt längre men det blev bara ibland jag gjorde det och mycket för att piffa upp maträtten. Örtkryddor, sjögräsnudlar eller lite hackade, råa grönsaker funkade bra.

Då jag dels är rätt otränad och dels ätit väldigt få kalorier tyckte träningsexperten inte att jag skulle köra alltför hårt så första veckorna fick jag "bara" promenera. Jag gick 5-6000 steg om dagen innan men nu skulle jag öka till nästan det dubbla vilket var en utmaning i sig. Att tvinga sig själv att gå ut när snöflingorna yr eller vinden piskar är inte det enklaste men envisheten tog över och jag uppnådde målet om 10000 steg per dag.

Första riktiga prövningen kom när jag skulle på bio. Biografen är en plats där de allra flesta vill snaska på något och så även jag. Ville inte sitta och knapra på grönsaksstavar men kom på att jag kunde hålla nere kalorierna på dagen sen skjuta lite på min middag och ta en mealbar på bion. Så blev det och det fungerade bra då det kändes som att sitta och äta en chokladbit.

Sen:

I mitten av månaden drabbades jag av en ihärdig förkylning som sög all kraft ur mig så jag har bara kommit halvvägs till målet under nästan två veckor. Försöker ta igen en del av det men har svårt att finna tid för mer än de ursprungliga 10000 stegen om dagen. Rör dock mer på mig överlag då jag känner mig lite lättare och jag orkar lite mer och går ofta med stavar samt i högre tempo än förut. Ska fortsätta med promenaderna månaden ut och sedan börja med styrketräning då en del av min muskelmassa nog också försvunnit. Jag har redan nu börjat med lite lättare armhävningar och annat och ser faktiskt fram emot att få lägga till gympass.

Blandar soppor och shakes med vanlig mat (till viss del) men håller koll på kalorierna så det inte drar iväg. Håller mig till ca 900 kalorier om dagen. Försöker äta ett "vanligt" mål mat varje dag. Tycker fortfarande inte om att räkna kalorier då det är lite tidskrävande men har god hjälp av en app där mycket redan är inlagt. Jag kommer definitivt att fortsätta äta smalare men på en mer normal kalorinivå och framför allt kommer jag att planera mitt ätande lite mer så jag kan spara in på vissa saker för att kunna unna mig andra ibland.


bottom of page