top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

Inga taggar än.

Lindas egna ord om utmaningen


Ensamstående och varannan vecka mamma till två barn. Sötsaker tycker väl nästan alla om, även jag.

Har ett kontorsjobb mån-fre med tiderna 8-17 och stora delar stillasittande. Försöker röra på mig med jämna mellanrum, står upp lite varje dag vid skrivbordet. Min dagliga motion är att jag cyklar till och från arbetet varje dag det blir totalt 1 mil per dag. Nu kan jag aldrig cykla ”normalt” utan jag cyklar i högt tempo och är ganska svettig när jag kommer fram. Dom veckorna jag har barnen har jag svårare att ta tag i träningen, har jag tur tar jag mig ut 1-2 gånger under veckan antingen till Iksu eller tar en PW. När jag inte har barnen är jag på Iksu för lite löpträning eller cirkelträning 2-3 gånger i veckan. Började löpträna 2010 och har sedan dess gjort några mil lopp per år samt halvmaran i Göteborg 2013.

Mål med att vara med i projektet: Under dom senaste 19 månaderna har jag gått upp 10 kg på grund av att jag bytte arbetsuppgifter. Jag har försökt att gå ner i vikt men inte lyckats. Nu önskar jag att jag tappar dessa 10 kg då jag märker av kiloökningen i mina knän när jag löptränar. Kanske kan jag bli starkare i koppen och pressa min löpning lite mer. Jag vill även få en större kunskap kring mat, mat som är bra/mindre bra, hur man ska tänka kring mat…

Dagbok v 1:

1/1 Tog en PW på 5km + 1timmes core hemma. Var hungrig hela dagen och tänkte bara på mat.

2/1 Började med att PW 5km på morgonen. Träffade Jonas på Iksu och han visade mig träningsupplägget som jag ska ha i 4 veckor, idag styrka ben/bröst/axlar/rygg. Bra schema tycker jag! Cyklade till och från jobbet totalt 1 mil. Tänkte på mat hela dagen även idag.

3/1 Iksu träning: PW/lätt jogg i 25 min + magträning. Cyklade till och från jobbet totalt 1 mil. Nu börjar det kännas lättare med maten, men fortfarande hungrig.

4/1 Iksu träning: styrka ben/rygg/bröst/axlar. Cyklade till och från jobbet totalt 1 mil. Fortfarande hungrig under dagen men känslan är lättare.

5/1 Iksu träning: Gå på löpband med vinkel, 30 min. Cyklade till och från jobbet 1 mil. Idag var en mycket jobbig dag, energin tog slut när jag cyklade till jobbet och kom inte tillbaka på hela dagen. Fick barnen på kvällen.

6/1 En 5 km promenad på morgonen.

7/1 Var på badhuset med barnen och badade i 3 timmar.

8/1 Tog en 6 km promenad på morgonen. Tränade sedan 1 timme core.

Funderingar under första veckan:

Jag tänkte mycket på mat dom första tre dagarna, inte sötsaker utan vanlig mat.

Frusen om händer och allmänt kall.

Har sovit sämre under veckan.

Tankarna på onsdag var att det här funkar ju bra!

När det gäller träning känner jag att jag orkat mer än vad jag trodde att jag skulle göra med så här lågt kalori intag. Det har varit jobbigt att cykla till och från jobbet och jag höll ett och samma tempo hela tiden, orkade inte öka tempot.

Under torsdagen dalade min energi på väg till jobbet och kom inte tillbaka. Det gick och träna på kvällen men jag var låg. En svårighet under kvällen var när barnen skulle äta chips, det ville jag ha men jag klarade av att hålla mig borta från påsen!!!

Red. anm. PW= powerwalk (rask promenad i hälsosamt tempo där även armarna engageras lite extra- gärna med stavar).


bottom of page