top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

Inga taggar än.

Ta hand om din oro

Tänk om barnen inte får någon att leka med? Om jag inte hinner med bussen kommer jag för sent. Ibland går orostankarna oavbrutet och avlöser varandra och leder till en återvändsgränd av olust.

Att känna oro ibland hör till livet, oavsett hur gammal man är. Olika saker oroar olika människor och en del oroar sig mer än andra. Ibland vet man orsaken till att man är orolig men ibland finns oron där utan att man riktigt vet varför. I vissa situationer och perioder i livet kan man vara mer orolig än annars.

Oro är en känsla och det är inte alltid som känslor stämmer överens med hur det egentligen är. Känslor som man har inom sig styr ofta hur man ser på det som händer runt omkring.

Kerstin Jeding är en sömn och stressforskare som skrivit boken 29 sidor mot oro där hon delar med sig av sina bästa tips i kognitiv beteendeterapi anda. Hon hävdar att vi alla måste inse av vi inte är våra tankar.

- Man är inte sina tankar, man är den som har tankarna. Kerstin Jeding ger ett konkret exempel. Pröva istället för att tänka ”jag är värdelös” se det som om ”jag har tanken att jag är värdelös”. Ett sätt att må bättre och bli vän med sina tankar är att öva sig att notera dem och styra dem.

Nästa gång oron kommer så prova en enkel övning.

1. Lyssna. Lägg märke till tre ljud du hör just nu och säg till dig själv tyst i tankarna. (ett exempel; jag hör gräsklipparen, jag hör vinden, jag hör skratten.)

2. Se. Lägg märke till tre saker du ser just nu i stunden. Säg tyst till dig själv i dina tankar (ett exempel; jag ser väggen, jag ser bladet på blomman, jag ser bordet.)

3. Känn. Lägg märke till tre saker du känner just i stunden. Säg det tyst i dina tankar (ett exempel; jag känner byxorna mot min hud, jag känner mig varm, jag känner mig upprymd.)

4. Fantisera. När du gjort övningarna några gånger prova att byta ut det du hör, ser och känner mot saker du upplever i fantasin. Säg tyst till dig själv i tankarna (ett exempel; jag hör ett vågbrus, jag ser sand, jag känner varm sand mellan tårna. Upprepa och känn lugnet. Du är inte dina känslor, du registrerar dom och kan välja vilka du vill behålla.

bottom of page